Thursday, May 8, 2008

قلق واطمئنان.. وميعاد يرضي الرحمن





ومنه وسهى بيتكلموا بصت منة ومصدقتش اللى هى شايفاه








منة




:محمود؟!!!!!!!و




محمود


ممكن نتكلم شويه؟




نظر محمود الى منه ووجد علامات الدهشه والقلق على وجهها



محمود


ايوه محمود يامنة , محمود اللى هزقتيه انا محمود الى قفلتى السكه فى وشه



منة


:وحضرتك عايز ايه دلوقتى



محمود


الدكتور بتاعكم لسه ماجاش تعالى نروح الكافتريا عايزك فى موضوع المرة دى مافيش تليفون تقفليه فى وشى



منة


ايه ده انت اكيد بتهزر هو باباك مااتكلمش معاك



محمود بضحكه غبيه وسخيفه وماكرة



بابا ... كنت متاكد ان ده هيحصل علشان كده بعد ماسيادتك قفلتى السماعه خرجت من البيت ودورت فى الشوارع لحد ماتيجى الجامعه



منة


لو سمحت ان لحد دلوقتى عامله اعتبار لجيرتنا



محمود


هو ايه ده انتى طالعه فيها كده ليه, يابنتى انا البنات بتترمى عليه




سهى

:استاذ محمود لو سمحت كلمه زياده هنادى لاى زميل فى دفعتنا وهبعته لحرس الجامعه والامن هو اللى هيتصرف معاك



محمود

:حرس الجامعه (ويضحك ضحكه كلها مكر)خلاص انا همشى ماتتعبوش نفسكم بس الكلام لسه ماانتهاش




سهى تنظر الى منه بقلق بعد مغادره محمود



سهى


منة مالك ياحبيبتى انتى مخضوضه كده ليه



منة


:انا عمرى ماشفت كده ياسهى




سهى


يابنتى عادى الشباب اليومين دول ده حالهم بعيد عنك ياختى حال يغم وال ايه عايزين يتجوزوا بلا خيبه



منة
:ضحكتينى ياسهى ربنا يفرحك ويسعدك




سهى

:ايوة ياست منه مش عايزة منك غير الدعوتين دول خليينى اتجوز بقى وابقى مدام شادى (هو مين شادى ده يامنة)








منة


ربنا يخليكى ليه ياسهى , سبحان الله ربنا رزقنى بيكى , بس ياسهى تفتكرى باباه مش هيعرف يعمل معاه حاجه




سهى

:مين ...محمود اه , يابنتى انتى هتجننينى بصى يامنه, هو بيخاف من باباه بدليل انه خرج من البيت بعد ماقفلتى السماعه فى وشه وهو عارف ان باباه وباباكى فى المسجد بيصلو الفجر وبيقروا قران زى عادتهم وبرده توقع انك ممكن تقولى لباباكى وهو هيقول لباباه علشان كده خد السلالم بتاعه عمارتهم جرررررررررررررى




منة



ربنا يطمنك ياسهى




الدكتور دخل قاعه المحاضرات وبدات المحاضره

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



فـى بــيـــــت ســـيـــــف



ام سيف تنظر بدهشه وقلق



: سيف ؟!!!! انت جيت بدرى ليه من الشغل ؟ مالك ياحبيبى انت تعبان؟



سيف



: لا ياامى بس انا عندى شغل النهارده بره الشركه , المدير كلفنى اروح اعاين موقع , موقع خيرى ياامى يعنى حاجه لوجه الله يبقى لازم اشتغل شغل مضاعف وربنا يعيننى




ام سيف



اللهم امين يابنى ربنا يديك الصحه ويرزقك ببنت الحلال اللى تسعدك



سيف


ياسلاااااااام بنت الحلال ايه دلوقتى ياامى . وبعدين انتى زهقتى منى ولا ايه ياست الكل



ام سيف


زهقت ؟!! بقى ده كلام . ازهق من روحى


ابو سيف

مين ده اللى روحك ؟



ام سيف

:سيف ياحاج



ابو سيف

سيف ؟!!! وانا ايه بقى ماليش لازمه ياحاجه؟!!!و


ام سيف

:ازاى بقى ده انت الخير والبركه . ربنا يخليك لينا يارب



سيف

لا بقى انا ماليش فى الحنيه دى, يادوب اخد دش ع السريع واغير هدومى وألحق اروح



::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



بعد انتهاء المحاضره

منة


:يااااااه المحاضره كانت حلوه بشكل



سهى

:محاضره ايه يابنتى , انتى طول المحاضره بتقولى فى اذكار



منة
ايه ده عرفتى ازاى



سهى

انتى يامنه لو عقلك مشغول بحاجه وقدامك قلم وورقه تلقائى بتكتبى اللى مشغوله فيه او بتفكرى فيه انتى عالم لوحدك يامنه



منة

:والله ياسهى الاذكار دى هى اللى هدتنى . نفسيتى استريحت , الحمد لله فوضت امرى لك يارب



سهى


ماشى يامنون ربنا يبعد عنك الشر


هدير وساميه

يلا يامنه هنروح دار الايتام دلوقتى ؟



منة

ان شاء الله وعلى فكرة انا عزماكوا


سهى


:منون حياتى انا بقول البنت دى كريمه طول عمرى , يلا بقى يامنه علشان جعانه


منة

لا انا مش عزماكوا على اكل ,هدايا الايتام كلها انا اللى هشتريها


سهى تنظر ببلاهه



ساميه


:ايووووووووووه هى دى منه عايزة تاخد الثواب كله لوحدها



:وصل البنات بعد شراء الهدايا الى دار الايتام ,دخلت منه وصديقاتها الى الدار وجلسوا مع الاطفال فى حديقه الدارالخلفيه وبدأوا باللعب ولن تستطيع التفرقه بين منه وبين الاطفال لو رأيتموها من بعيد لظننتم انها طفله تلعب وتجرى بكل براءه ,ان جاز التعبير كالفراشه

::::::::::::::::::::::::::::::::

......سيف دخل الدار قابل المديره واتفقت معاه على المبنى الجديد وطلب منها ان يعاين المكان بس طلب من المديره طلب غريب جدا

ايه هو الطلب ده ....ده الى هنشوفه فى الجزء الجديد







كل واحد علق وكان له سؤال انا رديت عليه
الطلبات اللي انطلبت من حزلووووقه اتنفذت ولا حد لسه نفسه في حاجه

واستاذ ابراهيم هو اللي نجح في التخمين يبقي لك هديه عند حزلووووقه
ها استاجز انا بقي

17 comments:

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى said...

يا ااه .. أسئلة تااانى

أنا باسقط فى الأسئلة بتاعتك دى

طب يا ترى طلب إيه ؟؟ طل كوباية مية عشان الدنيا كانت حر؟؟ و لا طلب كوباية شاى عشان الدنيا كانت برد ؟؟

طلب يخرج يلعب مع الأيتام فى الجنينة فهايقابل بطلة القصة ؟؟

طلب يتبرع بفلوس أو بأجرة شغله للدار؟؟

الاحتمالات كتيرة بالهبل و ماعرفش اختار منها إيه .. بس أنا حاسس إنى هاسقط المرة دى كمان .. يعنى هى عادتى و لا هاشتريها .. ما أنا طول عمرى باسقط لما كنت فى الكلية

هى القصة دى ليها حلقات كتير جاية ؟؟؟ أصلى فى نهاية القصة عايز أعلق على أسلوبك فى الكتابة

تحياتى ليكى

حزلووووقه said...

عمنا ابن حجر


ممممممممممممممممممم

تخمين هايل

مش هقولك صح ولا غلط هتعرف ي الحلقه الجايه



القصه لها اجزاء يعني ده لو ربنا اداني العمر

هههههههههههههه


بس بصراحه انا لسه بكتب فيها

مش كتبت منها كتير


كنت بتسقط في الكليه

ليه كده


ماتقولي تعليقك علي كتابتي من دلوقتي ربنا يكرمك

سلامي ليك

حزلووووقه

ابراهيم said...

اولا اشكرك وان كانت الجايزة تهمني في شي فانا جائزتي تشريفك لمدونتي
اعتقد انك تتمتعين بخيال واسع وتتكلمين عن قيم مفقودة تمسك بها القليل فعلت بهم
ثالثا
اعتقد ان استاذ اللي جي يشوف الدار ستستجاب دعوة والدتة
رابعا
سيطلب من مديرة الدار ان يمر وحدة ليرا الحركة داخل الدار واحتياجاتها ويتقابل مصادفة مع بطلة القصة ومن الممكن ان يحدث حوار ولو بسيط عن الايتام والدار عموما فينشا الاعجاب ويرشق كيوبيد
وشكرا في انتظارك

أنفاس الصباح said...

طلب غريب جدا ...طلب غريب جدا
ما غريب الا الشيطان ياحزلوقتى حيرتينى هو ممكن زى ما قال العسقلانى طلب يتبرع للدار ,ها وبعدين

روينا said...

لاياحزلوقه
انا خلقى ضيق
لسه هنقعدنجاوب الاسئله انشري يلا بقيتالقصه واشجنينا
يعنى سيف هيكون طلب ايه
ممممممم
طلب يدخل الحمام مثلا

روينا said...

اه يا حزلوقه نسيت اقول لك
يمكن سيف طلب تكبري الخط شويه لانه قلبه رقيق وصعب عليه الناس اللى نظرهم
ضعيف
يارب يكون ده الطلب ده احنا غلابه

Abd-Alrahman said...

الصرحة
انا دخلت بزيارة عابرة للمدونة لفيت فيها شوية مش قريت اخر بوست ولكن شكل المدونة عجبني
والي شدني ليها اصلا في الاول الاسم الغريب الي انا لسة لحد الان مش فاهم معناه
حسيت من الكتابة ان في مشاكل بينك وبين سيف
هههههههههه
الي منه لله

علي العموم وعد مني اني هاجي تاني
وهشوفها
ولكن اتمني زيارتك ليا في مدونتي المتواضعة

عبدالرحمن

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

السلام عليكم
اول زيارة وساتابع باذن الله
انا جيت اسجل اني جيت وهاجي تاني اقرا واعلق
بس موضوع الحكايات دة عسل اوي
تحياتي

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

قلق واطمئنان وميعاد يرضي الرحمن
عنوان اد ايه جميل اوي والمحتوى اد ايه جميل يارب يكرمك يارب
كملي ومتااااااااااابعة
بس كبري خطك شوية
تحياتي

موناليزا said...

اكيد هيطلب انه يروح يلعب مع الاطفال وهيقابل منة
ملحوظة:منة تكتب بالتاء المربوطة وليس بالهاء لان الهاء دائما ضمير

الساحرة said...

عنوان البوست حلواوي

انا جيت اهو علشان متقوليش

كسلانه

khobayb said...

متابع

وفي انتظار الإجابات

وباقي الأجزاء

سرييييييييييييييييعا !

صريح أوي said...

السلام عليكم
هو بس اعتذار عن التأخير في الزيارة
ولكن مشاغل بقي نعمل إيه
********
المهم
أنا متابع القصة ومضطر أقرأها كلها من الأول تاني
جزاكم الله خيرا
ياريت ننجز القصة بسرعة

Unknown said...

التفاهم يبقى براحة يا حزلوووووووقة بتقفلى السكة فى وش الجدع ليه ؟

مجداوية said...

السلام عليكم

هو فيه حد قالك فى الاقتراحات تصغرى البونط بتاع الكتابة !!!!
أنا عنيا شيش بيش ومش حمل الكتابة الضغننة دى بس قريتها لحد الآخر

ومتابعة معاك بس بالله عليك كبرى الكتابة

لما تعملى جايزة حابقى أجاوب على التخمينات

أو تكبرى الخط

هههههههههه

سلام يا غاليتى

كيكى عوووووو said...

حلوة مدونة الاجزاء دى....ياترى الجزء الخامس امتى

Unknown said...

انتى مختفية ليه انتى كمن عندك امتحانات برده ؟